ikganaarscandinavie.reismee.nl

TRONDHEIM - "Klassieker!" - Dag 7 - 22 April - Vrijdag

Nog een voordeel van het HI hostel Bodø? Het ontbijt zit bij de prijs inbegrepen. Simpel, maar met brood en koffie wel effectief. Omdat ik beslist geen haast had om het verlaten Bodø in te gaan besloot ik nog maar een keer onder de warme douche te duiken. Daarnahad ik nog alle tijd om nogeen keer mijn slagte slaan bij de 7 Eleven voor een Kaffee og Boller chocolat.

Soms iets te vriendelijke en naïeve Vera loopt op weg naar de laatste inkopen voor in de trein door een bijna verlaten overdekt winkelcentrum heen en wordt aangesproken in het Noors door een vent in een regenpak die daar zit. Me nog niet bewust van enig kwaad reageer ik met mijn standaard 'sorry ik versta u niet'. De man begint een vriendelijk praatje waarin hij toch wel erg opvallend informeert of ik alleen op reis ben, waar ik naar toe ga, en of iemand me binnenkort nog ergens verwacht.

Op het moment dat ik aangeef dat ik op weg ben naar het treinstation en de man aangeeft me graag te vergezellen begin ik me toch wat ongemakkelijk te voelen, kap het gesprek af en ben enorm dankbaar dat er een jonge vent in militair outfit twee bankjes verder ons scherp in de gaten houdt. Terwijl de dame van de 7 Eleven mijn inkopen voor de trein plus twee warme verse boller in een zak stopt bedenk ik mijn strategie uit.

Of de man nu wel of geen slechte bedoelingen heeft, het is duidelijk dat hij zich verveelt. En of ik het nou leuk vind of niet, waarschijnlijk ben ik een welkome afwisseling in de dagelijkse sleur. Ik besluit geen risico te willen nemen en loop met flinke pas via de niet meest logische manier terug naar het station. Ik kan het niet laten om regelmatig achterom en in de winkelruiten te kijken. Toch niet zo fijn een verlaten dorp, ik kan er niets aan doen maar mijn hartslag gaat flink omhoog en ik voel me redelijk opgejaagd. Bij aankomst op het station zie ik opgelucht dat er al meerdere reizigers zitten in de wachtruimte. De enge vent uit Soedan zit me al op te wachten. Brrr engerd. Wanneer ik tussen twee echtparen in ga zitten, kijken de stellen me geïrriteerd aan maar de man in het regenpak verdwijnt. Pffff

Pas als ik in de trein mijn plekje heb gevonden kom ik weer enigszins tot rust. Wat een prachtige klassieker! Het treinstel barst van de afwerking met hout, gordijntjes en tapijt op de vloer. Ik waan me helemaal in de tijd van de klassieke dames met hoeden en brede tule jurken die op stand met de trein meegingen.

Bodø was dus niet echt een succes maar het stuk landschap tussen Bodø en Trondheim is zeker de moeite waard. Het is echt prachtig en het weer wordt ook steeds weer beter. Het voelt een beetje of in een aantal dagen tijd de vier seizoenen beleef. Van 20 gr. In Stockholm, meters sneeuw in Narvik, nu weer naar mooi weer in Trondheim. Langzaam verdwijnt de sneeuw en maakt plaats voor brokken ijs in het snel stromende smeltwater.

Het is eigenlijk wel weer een pittige rit van 11 uur en omdat de aanspraak weer niet echt geweldig is zoek ik mijn geluk met een bak koffie en een pizza slice in de Bistro. Helaas kom ik daar niet verder dan het vragen om een doekje aan de bediende omdat ik mijn koffie weer niet recht wist te houden in de wiebelende trein. De zon gaat langzaam onder en ik zoek mijn vermaak dan ook in het vastleggen van het violette schouwspel van de zon met mijn camera's.

Om een uurtje of 11 komt de trein aan in Trondheim. Toch nog niet helemaal van de schrik bekomen loop ik in Trondheim snel achter een groepje toeristen aan die dezelfde richting oploopt waar mijn hotel zou moeten zijn. Het fijne van hotels in de stad is dat ze zich vaak in hetzelfde gebied bevinden dus grootte kans dat ik een heel eind met ze mee kan lopen.

Het Comfort Hotel Trondheim is meer dan prima in orde. Het is relatief nieuw (2008) heeft een prima ligging in het centrum en dicht bij het station. Het hele concept is gebaseerd op simpel comfort. Wat zich uit in gratis wifi door het hotel, gratis koffie en ontbijt in de lobby, een latere check out op zondag, en een 'minibar' aanbod bij de receptie. En dit alles tegen een mooie prijs. Het kan niet tippen aan het WakeUp Copenhagen, maar het komt dicht in de buurt. Beiden concepten van budget, simpel maar wel met kwaliteit en service spreken me aan. Stiekem blijft de Hospitality toch wel erg interessant. Helaas is dat ook alles wat ik ga zien van Trondheim vannacht, maar lekker slapen ga ik hier wel.

Spotify Soundtrack Dag 7

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!