ikganaarscandinavie.reismee.nl

STOCKHOLM - "Verantwoord Shoppen" - Dag 4 - 19 April - Dinsdag

Na het tweede nachtje claustrofobisch slapen word ik redelijk gebroken wakker. Gisteravond (vlak na de schoonmaak) gedoucht, dus na een poetsbeurt en wat stoeien met de trolley sta ik netjes klokslag 10 uur weer buiten op straat.

Eerst wil ik van de bagage af. Ik voel me toch altijd erg toerist en daarmee extra kwetsbaar met al die spullen op en om me heen. Gelukkig heeft Stockholm Centraal een hele kelder vol met kluisjes waar ik dankbaar gebruik van maak.

Nadat ik mijn ontbijtje van de super op een bankje vol in de zon heb opgegeten, word het tijd om mezelf te pesten. Om 6 uur gaat mijn trein naar Narvik, dus ik heb nog aardig wat uurtjes die ik kan vullen met de vele winkelstraten die Stockholm bezit. Best leuk winkelen, alleen bij elke aankoop moet ik mezelf de vraag stellen of ik het wel echt de moeite waard vind om depotentiële nieuwe aankoop nog 6 dagen in een extra losse tas mee te slepen, of om iets anders uit de trolley achter te laten om ruimte vrij te maken.

De winkelstraten in Stockholm zijn werkelijk waar overal. Ik dacht dat ik de meesten wel al gezien had totdat ik op zoek ging naar de Urban Outfitters. En Voila nog veel meer winkels! De UO was geweldig. Het is gevestigd in een oud moulin rouge theater. Aan de binnenkant hebben ze helemaal niets veranderd. Overal waar nodig zijn voorzet wanden geplaatst om het alles in originele staat te laten zodat het later ook weer een culturele bestemming zou kunnen krijgen. De kandelaren hangen nog aan het prachtige plafond en de paskamers staan op het podium. Uiteindelijk heb ik mezelf getrakteerd op twee uitermate handige plastic design vork-mes-lepels- in-1. Ideaal voor een avondje in 't Hout met een maaltijdsalade van de AH. Ik moet zeggen dat het budget technisch gezien een prima dag was, maar op deze manier shoppen was het toch niet helemaal.

Daarom heb ik na de lunch de kaart er maar weer eens bij gepakt en een route uitgestippeld voor een middagje in de nog steeds heerlijk warme zon. Het lijkt of met mij alle inwoners van Stockholm ook van de zon genieten. Ik heb nog nooit zoveel bankjes gezien. Bankjes langs de weg, in het midden van een rotonde, in een bloemperk, op een steiger in het water, bankjes, bankjes, bankjes. De Zweden lijken na een lange periode kou allemaal tegelijk naar buiten te trekken. De wegwerp barbecues zijn populair, en iedereen zit overal.

Na een kleine twee uurtjes mensen en bootjes kijken plof ik nog even op de trappen in Gamla Stan neer voor een relax momentje voordat ik de drukte van het Centraal Station weer ga op zoeken. Nu kan het nog. Morgen zit ik waarschijnlijk een graadje of 15 minder warm in het nu nog verre Noorden.

De trein is zoals tot nu toe alles in Stockholm, stipt op tijd. Het is even zoeken waar ik nu precies m'n bagage het handigst kan laten maar voor nu ben ik nog alleen in de couchette en heb ik gelukkig nog wat bewegingsvrijheid. Ik hoop dat dit zo blijft want met z'ndrieën in dit hok zal niet echt een pretje wezen gedurende een nacht.

Terwijl ik de trein aan het ontdekken ben, ( toilet, douche, bistro, nooduitgangen ) begint er een vent iets tegen me aan te brabbelen. Mijn Zweeds reikt ook na 4 dagen nog niet verder dan Hej en Thank ,dus verontschuldig ik mezelf en vraag of ik Engels mag praten. Bjorn ( zo blijkt later) begint te lachen en vertelt dat hij als ervaren treinreiziger me wel het een en ander uit wil leggen mocht dat nodig zijn.

Terwijl Bjorn van een maaltijd met rendier geniet, hou ik het op de koffie. Het BK-tje van het station houdt mijn maag voorlopig nog wel even gevuld. Uiteindelijk krijg ik een uitgebreide geschiedenis en aardrijkskundeles over het gebied waar we doorheen treinen. Bjorn is nogal enthousiast met vertellen tussen het eten door, dus als Bjorn vertelt dat 60% van al het papier hier uit de bossen uit Zweden komt gooi ik er heel beleefd maar een 'really?' tegen aan.

Na nog een gezamenlijke kop koffie bedank ik Bjorn voor het gezelschap en loop gespannen terug naar de couchette om te kijken of er in de afgelopen twee uur al een medereiziger is gearriveerd. Tot mijn opluchting is er (nog?) niemand te bekennen en kan ik rustig de foto's van de afgelopen dagen uitzoeken en wat lezen.

Straks maar weer eens kijken hoe dat nou werkt met dat bed, en hoe dat nou is schommelend slapen :)

Spotify Soundtrack Dag 4

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!