ikganaarscandinavie.reismee.nl

STOCKHOLM - "ABBA-solutely fabulous" - Dag 3 - 18 April - Maandag

Je moet niet claustrofobisch zijn aangelegd om in een kamer van het Micro Hotel te slapen. Zelf ben ik dat niet, maar toch heb ik wel erg het idee dat ik opgesloten zit. En dat ondanks het niet zo benauwd werd vannacht als ik had verwacht.

Dus stap ik fris en fruitig naar buiten, en als eerste trek ik mijn trui weer uit. Hmmm de zon voelt nu al weer goed warm aan. Bij de ICA to Go om de hoek scoor ik een ontbijtje, en plof met een MCCappuccino even later in de zon op de trappen kan het 'Konserthues' neer. De markt is al in volle gang. Het valt me op dat de inwoners van Stockholm ondanks de vele Fashion huizen niet erg mode bewust lijken. ( Of ik heb er wellicht geen verstand van? Dat kan natuurlijk ook). Terwijl vooral de toeristen zonder jas lopen lijken de Stockholmers nog niet helemaal om te zijn. Er komen nog een hoop winterjassen, mutsen en zelfs handschoenen voorbij. Bij mijzelf begint de zon al aardig op mijn wangen te branden als teken dat de dag nu echt begonnen is, en daarom besluit ik dat het tijd wordt om de eilanden van Stockholm te gaan verkennen.

Zoals elke stad hebben ook de buurten in Stockholm hun eigen karakter. In Stockholm lijkt dit echter alleen nog maar versterkt te worden doordat het ook echt allemaal eilanden zijn. Ik begin mijn ontdekkingstocht in het hart van de stad; Gamla Stan. Om maar meteen even goed de toerist uit te hangen, begin ik bij het paleis om de wisseling van de wacht te bekijken. Tijdens de intro babbel van de speaker wordt uitgelegd dat je hier niet zomaar in een apenpakje mag staan, maar dat je hiervoor zowel geestelijk als lichamelijk uitgebreid getest wordt. Ik moet zeggen dat is de jong gebruinde mannen aan te zien. Gamla Stan is erg mooi wanneer je de centrale winkelstraat metsouvenirshops maar vermijd. Middeleeuwse straatjes, dromerige doorkijkje' s, en trappetjes naar het onbekende geven je om elke hoek weer een nieuwe verrassing.

Over een van de velen bruggen hop ik over naar het volgende eilandje Skeppsholmen. Dit is het bewijs dat niet al het moois groot hoeft te zijn. Het is een schattig klein eilandje waar vooral veel oude, mooie bootjes een vaste ligplaats hebben gevonden. Ik vind het heerlijk om tussen de bootje's rond te wandelen en af een toe een echte schipper compleet met grijze baard en pet over het dek heen te zien strompelen. Overal is men druk met schuurmachines en kwasten in de weer. De dierbare kleine bootjes worden weer liefdevol opgeknapt door de eigenaren zodat ze een zomer lang weer samen avonturen kunnen beleven. Het water ruikt naar gerookte paling en samen met de verflucht laat de wind iedereen in de haven weten dat het weer voorjaar is.

Het aangrenzende eilandje Kastellholmen is vooral goed om even langs het water op een bankje neer te ploffen. Het eiland zelf heeft twee sliksplinternieuwe kasteeltjes die me aan creaties in Disney doen denken. De plaatselijke jachtclub dacht dat het wel stijlvol zou zijn om dit neer te zetten voor hun zuipclub. Nou niet dus, ik vind het geen gezicht.

Het weer wordt nog veel mooier en daarom hop ik naar het volgende eiland Djurgarden. Het sprookjesachtige eiland is vroeger een jachtterrein geweest en leent zich met zijn bos en prachtig groene grasvelden prima voor een luie middag in de zon. Zo tegen zessen begint het toch wat af toe koelen en maak ik mijn ronde af over het eiland. Onderweg word ik nog verrast door een eekhoorntje wat graag even laat zien hoe snel en hoog hij van boom tot boom kan springen. Prachtig gezicht, maar wel erg lastig om een plaatje van te schieten. Maf knaagdier.

Op de terugweg zoek ik de snelste weg naar het hotel. Deze brengt me dwars door Ostermalm heen. Hier valt het me ook weer op hoe schoon het overal is. Net als in Kopenhagen staan in deze buurt prachtige panden. Deze worden voornamelijk bewoond door de rijkere inwoners van Stockholm. In tegenstelling tot de grijze statige gebouwen in Kopenhagen zijn de panden hier wel goed onderhouden en vormen een indrukwekkende en statige laan.

Op de weg terug hou ik alvast mijn ogen open voor het avondeten. Vanavond heb ik niet veel zin om aan een ' a table for one' te gaan zitten. Ik ben erg moe en heb geen zin om of tegen een serveerster aan te kijken die je heel erg zielig vind. Bijna terug in het hotel kom ik langs de Kungshallen. Wat ik gisteren had aangezien voor een grote gokhal, blijkt eengigantische foodcourt te zijn. Prima voor vandaag.

Met een asociaal groot bord Mexicaans plof ik tussen alle anderen mensen neer aan de rand van het eetfestijn. Vanuit hier kan ik redelijk rustig en onopvallend mijn maal eten terwijl ik anderen observeer. Het is bizar om te zien dat hier alle manieren worden vergeten en werkelijk niemand zijn dienblad in de daarvoor bedoelde afruimkarren zet. Het eten smaakte goed, en na nog een cola strompel ik terug naar het hotel. Mijn voeten kunnen niet meer.

Na een heerlijk warme en schone douche (de housekeeping verliet net de gemeenschappelijke doucheruimte toen ik binnen kwam), plof ik neer op waarschijnlijk een IKEA bed ( volgens IKEA zou ongeveer 1 op de 10 Europeanen op een IKEA bed verwerkt zijn ?!) en kijk nog een filmpje voordat ik mijn ogen echt niet meer open kan houden.

Spotify Soundtrack Dag 3

Reacties

Reacties

Martin

Alweer een heel mooi verslag. Heel erg leuk om te lezen.

Groeten Martin

p.s inderdaad kleine achterstand in de mail.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!